Dag 9 Tirta Gangga

26 september 2015 - Tirtagangga, Indonesië

Hi lieve Facebook vriendjes,

Helaas is het ons niet gelukt om gisteren het reisverlag online te zetten omdat we erg slecht internet hadden. Hierbij dus het reisverslag van gisteren!

Vanmorgen hadden we om half 8 de wekker gezet en hadden we niet echt haast. Eerst heerlijk rustig ontbeten. Volgens mij eten wij best veel, want we bestellen altijd extra en dan kijken ze ons heel raar aan hahahah. Deze ochtend gingen we naar het Waterpaleis van Tirta Gangga. Hier zou je heerlijk kunnen zwemmen en een mooie tuin met fonteinen. Hiervoor moesten we wel eerst een stuk lopen langs een stenen trap naar beneden met hele hoge treden, kleine modderweggetjes, kuilen, putten, noem allemaal maar op. Echter was dit de snelste weg dus we moesten wel. Eenmaal aangekomen hadden we dus wel een duik verdient. Het zag er allemaal erg mooi uit en was nog lekker rustig. We besloten om bij het verste bad het water in te gaan. Nouuuuuuuuuuu je tenen vroren er gelijk vanaf. Echt ontzettend koud en vies allemaal alg aan de wand bleeehh. Toch maar het andere bad proberen. Hier kon je tenminste staan en waren gewoon stenen op de grond. Hier hebben we nog even gezellig gepraat met een lokale bewoner, die gelijk riep ahhh Rotterdam, Feyenooooord! Hij had weer vrienden uit Nederland. Echter zeggen ze dit allemaal, volgens mij iedereen die ze ontmoeten is hun vriend. We zijn hier maar kort verbleven en zijn toen nog even wat lekkere dingen gaan halen. In dit kleine winkeltje hebben we even goed veel Oreo´s ingeslagen jummmie! En nee, die gaan Nederland niet halen haha. Ook nog wat schattige baby banaantjes en wat water ingeslagen.

Na de hele rot route weer terug. Ja nu moesten we die trappen dus weer op!!! Werden we om 11.00 uur opgehaald door de neef of oom of iemand in iedergeval die bij de familie hoort, omdat we graag naar de chocolade fabriek wilde gaan en naar White Sand Beach. Onze chauffeur was erg enthousiast en hield geen seconde zijn mond dicht. Hij vond het leuk om met mensen te praten zei hij haha. Eenmaal aangekomen bij de Uforia chocolade fabriek, bleek het niet veel voor te stellen. Ze maken maar 1x per week chocolade en je raad het al, niet vandaag. We konden wel even lekker allemaal verschillende smaken chocolade proeven. Van gember, tot fruit, mocha, zout, chili, nootjes, 64% cacao, 70% cacao en 80% cacao. We moesten natuurlijk wel even alles proeven. Uiteindelijk hebben we op hoop van zegen, twee pakjes chocolade mee naar huis genomen. Fruit en Mocha. Aangezien het hier 30 graden is, wisten we niet hoe lang ze het vol gingen houden. Maar snel opeten dus.

Vervolgens heeft onze chauffeur ons afgezet bij White Sand Beach. Waar we 4 uur lang heerlijk hebben kunnen genieten van de blauwe zee, witte stranden, strandbedjes en natuurlijk weer lekker eten. Er stond een heerlijk windje aan het strand dus het was goed vertoeven. Ook de Satey was weer erg lekker, super malse kip, jummie!

Nadat we weer terug waren zijn we even terug in de tijd gegaan. Onze hammam doeken wassen met de hand. Hoppie hoppie, lekker in een soppie! Daarna gingen we ons klaar makien voor de grote ceremonie die hier deze avond plaatsvindt. De mensen komen vanuit allerlei verschillende dorpjes hierheen om deze ceremonie bij te wonen. Iedereen die we spreken heeft het erover. Dus laten we onszelf maar even mooi maken, zodat we er helemaal bij horen. We mochten sarongs lenen van de eigenaren, witte shirtjes aan en een bloementje in ons haar. Echter na deze verkleedpartij was er een beetje een bom ontploft in onze kamer haha. Dat krijg je ervan als 2 vrouwen uit een koffer moeten leven, zooooi!

Na het avondeten zijn we in onze sarong naar het volgende dorpje gaan lopen. Dit ging niet zo gemakkelijk want hij zat erg strak en je kon je benen maar 30 cm van elkaar halen. We leken wel een stel pinguins. Ook erg leuk om trappetjes op te gaan en heuvels op te lopen. Na 15 minuten lopen kwamen we aan bij de tempel waar de ceremonie plaatsvondt. Er zouden z´n 2000 mensen op af komen. Overal zag je mensen in het wit lopen met offers op hun hoofd. Eenmaal binnen leken wij wel de attractie van de avond. We hebben ons nog nooit zo bekeken gevoeld. Iedereen stond ons aan te gapen, de kinderen hadden dit nog nooit gezien en gingen wijzen naar ons. Dit was echt niet normaal. Hele groepjes stonden naar ons te kijken, dan zei er 1 wat en bleven ze ongegeneerd naar ons staren. Dit hadden we nog nooit meegemaakt. We voelden ons dan ook wel heel blond en wit tussen deze mensen. Ze hadden ons net zo goed op een voetstuk kunnen zetten, zodat ze met zijn alle konden kijken. Ouders met kinderen gingen gewoon voor ons staan, wijzen naar ons om het aan de kinderen te laten zien. Echter zijn alle mensen hier wel zo beleefd dat ze je niet gaan aanspreken. Dit was wel erg fijn. Zeker de jongens durven ons niet aan te kijken. Wat een ervaring was dit weer.
We hebben er denk ik 1,5 uur gestaan en weten nog steeds niet wat de bedoeling was. Iedereen stond naar in de rij of zat op de grond en er gebeurde niets. Uiteindelijk hebben we het maar voor gezien gehouden en zijn in het donker teruggelopen.

Morgen gaan we weer naar de volgende bestemming Ubud. Hier staat een zuiveringsritueel op de planning en naar de koffieplantages.

Hopelijk hebben we daar beter internet!

Hele dikke kus Lindy en Simone xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

1. Wilma:
    27 september 2015
    Kijk weer een leuk verhaal. Als jullie zoveel moeten lopen kan eer stukje chocolade er prima in toch. Jullie zijn vast niks aangekomen .........toch
  2. Simone:
    27 september 2015
    pff nou wilma we eten en drinken te veel, ze kennen hier alleen maar eten eten eten en eten
  3. Els:
    28 september 2015
    Mooi hoor die sarong Lin, staat je goed. Toch weer wat meegemaakt. Wat een volk hè, ze lijken allemaal op elkaar. Kan begrijpen dat jullie een attractie waren haha! We wachten weer op het volgende verhaal. Dikke kussssss xxx